מחקרים

אטזוליזומאב לעומת כימותרפיה בחולי NSCLC שאינם מועמדים לטיפול עם פרוטוקול המכיל פלטינום

תוצאות מחקר פאזה 3 הדגימו כי אטזוליזומאב כטיפול קו ראשון בחולי NSCLC שאינם מועמדים לפרוטוקול מבוסס פלטינום מוביל לשיפור בשרידות כוללת, בתחזוקת מדדי איכות חיים וכרוכה בפחות תופעות לוואי לעומת טיפול כימותרפי

28.11.2023, 11:08
אבחון סרטן ריאות. אילוסטרציה

למרות חידושים בטיפול האימונותרפי בסרטן ריאות של תאים שאינם קטנים (NSCLC) רוב המחקרים שבוצעו בתחום כללו מטופלים עם סטטוס תפקודי גבוה (ECOG 0 או 1) וגיל 65 שנים ומטה. במחקר, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Lancet, חוקרים השוו את היעילות והבטיחות של מונותרפיית אטזוליזומאב לעומת כימותרפיה בודדת כטיפול קו ראשון במטופלים עם NSCLC שאינם מועמדים לטיפול כימותרפי המבוסס פלטינום.

מחקר הפאזה 3 בוצע במתכונת "תווית פתוחה" ב-91 מרכזים רפואיים ב-23 מדינות ברחבי העולם. משתתפי המחקר היו עם NSCLC משלב IIIB או IV אשר לא יכלו לקבל כימוטרפיה מבוססת פלטינום כתוצאה מסטטוס ECOG של 2 או 3, גיל מעל 70 שנים או סטטוס ECOG 0 או 1 עם תחלואה נלווית קשה או התוויות נגד לכימותרפיה מבוססת פלטינה. החולים חולקו באופן אקראי ביחס של 2:1 לקבל אטזוליזומאב או כימותרפיה (Vinorelbine או Gemcitabine). התוצא העיקרי שנבדק היה שרידות כוללת.

במחקר נכללו 453 מטופלים. תוצאות המחקר הדגימו כי אטזוליזומאב מובילה לשרידות כוללת משופרת לעומת כימותרפיה עם שרידות כוללת חציונית של 10.3 חודשים לעומת 9.2 חודשים (יחס סיכונים מרובד 0.78; p=0.028). לאחר שנתיים מתחילת המחקר 24% מהמשתתפים בקבוצת האטזוליזומאב נותרו בחיים לעומת 12% בלבד בקבוצת הביקורת. בנוסף, אטזוליזומאב, לעומת כימותרפיה, הובילה לשיפור או ייצוב של מדדי איכות חיים אשר דווחו על ידי המטופלים עצמם ובפחות חולים בקבוצת האטזוליזומאב נצפו תופעות לוואי מדרגה 3-4 (16% לעומת33%). יתרה מכך, 1% מהמטופלים בקבוצת האטזוליזומאב לעומת 3% מהמטופלים בקבוצת הכימותרפיה מתו כתוצאה מהטיפול.

תוצאות מחקר זה מדגימות כי מונותרפיית אטזוליזומאב כטיפול קו ראשון בחולי NSCLC שאינם מועמדים לטיפול בכומוטרפיה מבוססת פלטינום מובילה לשיפור בשרידות כוללת, תחזוקת מדדי איכות חיים וכרוכה בפחות תופעות לוואי מטיפול כימותרפי.

מוגש מטעם רוש פרמצבטיקה

מקור:

First-line atezolizumab monotherapy versus single-agent chemotherapy in patients with non-small-cell lung cancer ineligible for treatment with a platinum-containing regimen (IPSOS): a phase 3, global, multicentre, open-label, randomised controlled study. Siow Ming Lee, Christian Schulz, Kumar Prabhash et al. The Lancet August 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ריאות,  NSCLC,  אטזוליזומאב,  כימותרפיה