• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

"שערי צדק": טיפול נסיוני בקטמין הפחית כאב ראש כרוני קשה

במרכז לכאבי ראש ב"שערי צדק" נבנה פרוטוקול לטיפול בקטמין תוך ורידי עבור טיפול בכאב כרוני עמיד | הטיפול נוסה לראשונה ובהצלחה על מטופלת שסבלה מכאבי ראש קשים

טיפול בקטמין תוך ורידי במינון נמוך, במתן תוך ורידי רצוף. אילוסטרציה

במרכז לכאבי ראש בבית החולים שערי צדק בירושלים נבנה פרוטוקול לטיפול בקטמין תוך ורידי במינון נמוך עבור טיפול בכאב כרוני עמיד, והוא נוסה לראשונה על מטופלת שסבלה במשך שנים מהתקפים קשים מאוד של כאבי ראש על בסיס יומיומי ועד כה שום טיפול לא הועיל לה.

המטופלת, אישה בתחילת שנות ה-70 לחייה, סבלה במשך שנים מהתקפים קשים מאוד של כאבי ראש, שהפכו את חייה לקשים מאוד ופגעו בתפקוד היומיומי שלה. היא ניסתה מגוון רחב של טיפולים הנוגעים למיגרנות, כולל כל סוגי התרופות למיגרנה, אך אלה לא עזרו לה.

"המטופלת הגיעה אלינו כשהיא סובלת מכאבי ראש כרוניים יומיומיים קשים מאוד. היא ניסתה טיפולים במסגרת מרפאתית וגם במסגרת אשפוזית על ידי מתן לידוקאין, אך לא הגיבה לכל הטיפולים", מספר ד"ר אברהם אשכנזי, מנהל יחידת כאב ראש ופנים במרכז הרפואי שערי צדק. "בשל העובדה שלא נמצא טיפול שהיא מגיבה אליו טוב, החלטנו לנסות טיפול חדש בקטמין".

קטמין הוא חומר הרדמה חזק המשמש להשריית הרדמה לפני פרוצדורות קצרות. מחקרים הראו שמתן קטמין במינון נמוך, שאינו גורם להרדמה, יכול להיות יעיל ובטוח כטיפול בכאב כרוני עמיד, כולל בכאב ראש כרוני.

"יחד עם היחידה", ממשיך ומספר ד"ר אשכנזי, "בנינו פרוטוקול לטיפול בקטמין תוך ורידי במינון נמוך, במתן תוך ורידי רצוף. לאחר אישור מוועדת התרופות של בית החולים ואחרי תיאום עם הצוות הרפואי והסיעודי, ניסינו את הטיפול לראשונה על המטופלת, שהיא הראשונה בארץ שמקבלת את הטיפול בפרוטוקול הזה.

"אנחנו  שמחים להגיד שהיא עברה את הטיפול בהצלחה עם מעט תופעות לוואי. יומיים לאחר הטיפול, לא היו לה כאבים כלל. כעת אנחנו משחררים אותה הביתה עם תכנית תרופתית דרך הפה, בתקווה שהשיפור במצבה ימשיך", אומר ד"ר אשכנזי. הוא מבקש לציין כי לצורך בטיחות מקסימלית, הטיפול בקטמין ניתן במסגרת אשפוז בלבד, במחלקה הנוירולוגית, תחת השגחה וניטור רציף של המטופלים על ידי צוות המחלקה.

ד"ר אשכנזי מסכם: "מדובר בטיפול ראשוני ומהפכני בארץ, שיכול לעזור לעוד מטופלים רבים הסובלים מכאבי ראש קשים המשבשים את חייהם. ישנם טיפולים חדשנים ושונים, ואני קורא לכל מי שזקוק לעזרה להגיע אלינו לקבלת ייעוץ".

נושאים קשורים:  ד"ר אברהם אשכנזי,  בית החולים שערי צדק,  חדשות,  קטמין,  כאב כרוני,  כאבי ראש
תגובות
אנונימי/ת
18.12.2023, 19:11

הטיפול מזמן ניתן במחלקה הנוירולוגית בהדסה ובמרפאת כאב של הדסה מזה מספר שנים!!!

אנונימי/ת
18.12.2023, 21:57

ניתן מזה מספר שנים כעירויי תוך ורידי לכאב נוירופטי כרוני ו CRPS במכון הכאב של בית החולים השיקומי רעות ת"א