• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
ישראל במלחמה

סקר חדש: כך השפיעה המלחמה על בריאות העובדים

סקר שערכה יחידת המחקר של המוסד לבטיחות ולגהות כחודשיים לאחר מתקפת השבעה באוקטובר מצא: יותר קשיי שינה, יותר כאבי שריר-שלד ועלייה משמעותית בלחץ ושחיקה בקרב עובדים בישראל

כאבי עורף וכתפיים עלו משמעותית - 41% דיווחו על כאב מגביל פעילות לעומת 19% לפני המלחמה. צילום אילוסטרציה

שיעור קשיי השינה בקרב עובדים בישראל הוכפל בעקבות המלחמה. כך עולה מסקר שערכה יחידת המחקר של המוסד לבטיחות ולגהות, במשרד העבודה בדצמבר האחרון.

הנתונים בסקר שכלל 1,498 עובדים הושוו לנתונים שעלו בסקר עם אותן שאלות שנערך באוגוסט, טרם מתקפת השבעה באוקטובר. 38% מהמשיבים דיווחו על קשיי שינה ברמה 3 בסקאלה של 1-5, בהשוואה ל-19% שדיווחו על קשיי שינה ברמה זו בקיץ.

נתונים נוספים כללו התייחסות לכאב: שיעור גבוה מהעובדים דיווחו על כאבי שריר-שלד, שפגעו בתפקודם לעומת הדיווח לפני המלחמה. כאבי עורף וכתפיים עלו משמעותית - 41% דיווחו על כאב מגביל פעילות לעומת 19% לפני המלחמה.

מקור: המוסד לבטיחות ולגהות

עורכי הסקר מציינים כי מצב החירום במשק כתוצאה מהמלחמה שהחלה בשבעה באוקטובר יצר לצד אבל, שכול וחרדה גם גורמי לחץ רבים הקשורים לעבודה שמשפיעים על בריאות ובטיחות העובדים. 43% מהעובדים דיווחו על לחץ רב בהשוואה ל-24% בלבד באוגוסט האחרון ו-39% דיווחו על שחיקה גבוהה מאוד בהשוואה ל-25% מהמשיבים שדיווחו על שחיקה כזו בקיץ האחרון.

"בשליש ממקומות העבודה חוו מחסור בכוח אדם ובכמעט עשירית מהם הוסיפו משמרות והאריכו שעות עבודה. רבים איבדו בני משפחה קרובים או במעגל שני (28%) ו-40% דואגים לבני משפחה מגויסים. כשליש חוששים מהמצב הכלכלי העתידי שלהם ויותר מעשירית דיווחו שהם נמצאים במצב אישי וכלכלי שאינו מאפשר להם לשמור על שגרה בצורה סבירה.

לאור גורמי הסיכון והלחץ שנוספו, לא מפתיע לראות שרמת הלחץ של העובדים עלתה משמעותית וכך גם רמת השחיקה שלהם. שחיקה גבוהה, מעבר להיותה מצב נפשי לא מיטבי, יש לה קשר לקשיי שינה ולמצבי דיכאון, היא מהווה גם גורם סיכון לבריאות של העובדים וקשורה לריבוי כאבי שריר-שלד, סיכונים לתחלואה לבבית ומהווה סיכון לבטיחות בשל העייפות, חוסר הריכוז, מוטיבציה שמושקעת בתחומים אחרים.

נושאים קשורים:  שחיקה,  קשיי שינה,  לחץ,  תאונות בעבודה,  המוסד לבטיחות ולגהות,  חדשות,  ישראל במלחמה,  סקר
תגובות