• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
חדשות

תוצאות מבטיחות לשתל בופרנורפין לטיפול בהתמכרות לאופיואידים

השתל, שנוסה לראשונה באירופה, מספק בהליך בודד רמת תרופות קבועה לשישה חודשים, מציג הפחתה משמעותית בהתמכרות לאופיואידים ומהווה פתרון לחוסר ההתמדה בטיפול הפומי

בהשוואה לשימוש בטבליות בופרנורפין/ נלוקסון, השתל הראה שיעור תופעות לוואי דומה

מחקר שמציג את השימוש הראשון באירופה בשתל של בופרנורפין לטיפול בהתמכרות לאופיואידים דווח לאחרונה בכתב העת Journal of Medical Case Report. השתל, בצורת מוט, מורכב מתערובת של מטריצת אתילן ויניל אצטט פולימרית ובופרנורפין, שבעקבות שחרור ראשוני מספקת רמת תרופות קבועה ויציבה במשך שישה חודשים לאחר הליך בודד.

מחקרים שנערכו לבדיקת היעילות של השתל, המושתל בזרוע, מציגים הפחתה משמעותית בהתמכרות לאופיואידים - שיעור דגימות שתן שליליות לאופיואידים: 36% בקבוצת השתלים לעומת 14.4% בפלצבו, ומספר גבוה של משתתפים שהשלימו את המחקר. בהשוואה לשימוש בטבליות בופרנורפין/ נלוקסון, השתל הראה שיעור תופעות לוואי דומה.

היתרונות העיקריים שזוהו עבור השתלת בופרנורפין כללו: שיפור תאימות ונוחות, סיכון מופחת של שימוש לרעה לא חוקי באופיואידים ושיפור באיכות החיים. הסיכונים היו קשורים בעיקר בהליך ההחדרה וההסרה. היתרונות שהוזכרו עד כה עלו על הסיכונים ונראה כי שתלי בופרנורפין ארוכי טווח מחזיקים בהפוגה ארוכת טווח של אנשים הסובלים מהתמכרות לאופיואידים.

בפתח הצגת המחקר כתבו החוקרים כי ביקשו לבדוק את הטיפול באמצעות שתל בשל החשיבות של דבקות המטופל בטיפול בהתמכרות לאופיואידים ובנטל העצום של השימוש בהם. התמכרות לאופיואידים OUD - Opioid Use Disorder - היא מצב כרוני של יותר מ-16 מיליון אנשים ברחבי העולם. הנחיות בינלאומיות ממליצות על טיפול באגוניסטים באופיואידים opioid agonist therapy - OAT, עם בופרנורפין תת לשוני או מתדון כטיפולי קו ראשון של תלות באופיואידים. החוקרים מציינים כי האתגר בטיפול פומי הוא חוסר ההתמדה בטיפול.

במאמר מתואר השימוש החלוצי בטיפול אגוניסטי לאופיואידים  באמצעות השתלת בופרנורפין ותוצאות של שישה מטופלים שטופלו בעזרת השתל לאחר שאובחנו עם התמכרות לאופיואידים בגיל צעיר יחסית. המטופלים, בני 23 עד 63, עם היסטוריה ממוצעת של שימוש בסמים של 19-12 שנים, קיבלו כולם טיפול OAT מסורתי יציב לפני המעבר להשתלת בופרנורפין.

למרות ההטרוגניות ברקע החברתי והחינוכי, במצב הבריאות ובהיסטוריה של תחילת השימוש בסמים, סדרת המקרים חושפת תוצאות טיפול חיוביות עקביות כמו ניקוי הגוף, היעדר תסמיני גמילה ותופעות לוואי. החוקרים מציינים כי "כל המטופלים דיווחו שחוו תחושת חופש חדשה ואיכות חיים משופרת". תוצאות אלו מדגישות את ההשפעה המבטיחה של OAT באמצעות שתלי בופרנורפין בשיפור הרווחה ואיכות החיים באנשים הסובלים מהתמכרות לאופיואידים.

נושאים קשורים:  התמכרות לאופיואידים,  ניסוי,  חדשות,  שתל בופרנורפין
תגובות
אנונימי/ת
15.04.2024, 19:43

פשוט נפלא. חברות התרופות מרוויחות הון על אופיואידים מסוכנים. גורמות לתופעות לואי קשות למליונים בלי הכרה ובלי בקרה. ועכשיו ירוויחו על התרופה…. הנגדית.
חלם זה כאן. עם תוספת סיכון