• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
חדשות

הנחיות ה-EULAR למניעת זיהומים בחולים ראומטיים

הליגה האירופאית למלחמה בראומטיזם ממליצה על ביצוע סקירה לשחפת ולדלקות נגיפיות של הכבד טרם התחלת הטיפול בחולים ראומטיים על מנת למנוע זיהומים כרוניים ואופורטוניסטיים בחולים אלה

יש להעדיף תבחין Interferon gamma release על פני תבחין טוברקולין עורי. צילום: אילוסטרציה

הליגה האירופאית למלחמה בראומטיזם - EULARי- European League Against Rheumatism - ממליצה על ביצוע סקירה לשחפת ולדלקות נגיפיות של הכבד טרם התחלת הטיפול בחולים ראומטיים. כמו כן, הארגון מתייחס גם לגישה למניעת Pneumocystis jirovecii בחולים אלה.

במסגרת שורת המלצות ה-EULAR שמסקנותיהן פורסמו לאחרונה בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, מטרת החוקרים היתה לפתח גישה לסקירה ומניעה של זיהומים כרוניים ואופורטוניסטיים בקרב חולים עם מחלות דלקתיות אוטואימוניות ראומטיות (AIIRD: autoimmune inflammatory rheumatic diseases).

לצורך כך, נערך כוח משימה בינלאומי ובו נכללו 22 חברים מ-15 מדינות, אשר גיבשו המלצות בתמיכת ממצאים העולים מסקירות ספרותיות שיטתיות. כמו כן, בכל המלצה צוינו רמות הראיות וציון ההמלצה. רמת ההסכמה ניתנה בעילום שם על ידי כל חבר בכוח המשימה.

החוקרים פיתחו ארבעה עקרונות-על ושמונה המלצות. המלצות-העל מדגישות את הצורך לדון בזיהומים עם המטופלים ועם רופאים מתחומים אחרים, בהתאם לתקנות הלאומיות.

החוקרים ממליצים לשקול בדיקת סקר לשחפת סמויה טרם התחלת הטיפול עם תרופות נוגדות פעילות ראומטית (DMARDs) סינתטיות קונבנציונליות, סטרואידים ומדכאי חיסון, זאת בנוסף לביצוע הבדיקות בטרם הטיפול עם DMARDs ביולוגיות/ סינתטיות ממוקדות.

החוקרים מציינים כי במידה שקיימת זמינות לביצוע תבחין Interferon gamma release, יש להעדיף לבצע בדיקה זו על פני תבחין טוברקולין עורי. בנוסף, יש להנחות מתן טיפול אנטי-ויראלי לדלקת כבד נגיפית B על סמך סטטוס ה-HBV כפי שהוגדר לפני התחלת הטיפול האנטי-ראומטי, ויש להפנות לטיפול אנטי-ויראלי את כל החולים החיוביים להפטיטיס C-RNA.

כמו כן, יש ליידע מטופלים שאינם מחוסנים לשלבקת חוגרת על זמינות הטיפול המניעתי לאחר חשיפה, במידה שהם באים במגע עם פתוגן זה. עוד מציינים החוקרים כי טיפול מניעתי נגד Pneumocystis jirovecii עשוי להועיל בחולים המקבלים פרדניזולון במינונים יומיים של יותר מ- 15-30 מיליגרם או טיפול שווה ערך, למשך למעלה מ-4-2 שבועות.

לסיכום, המלצות הללו מספקות הנחיות לבירור ומניעה של זיהומים כרוניים ואופורטוניסטיים בקרב חולים ראומטיים. החוקרים ממליצים על אימוץ ההנחיות הללו בפרקטיקה הקלינית, וזאת למען סטנדרטיזציה ואופטימיזציה בהפחתת הנטל של זיהומים אופורטוניסטיים בקרב אנשים החיים עם מחלות דלקתיות אוטואימוניות ראומטיות.

נושאים קשורים:  חולים ראומטיים,  מניעת זיהומים,  חדשות,  הנחיות
תגובות