• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מחקרים

קוביד-19 בחולים עם מחלות ראומטולוגיות דלקתיות לפני ואחרי חיסוני הקורונה

במחקר ישראלי רב-מרכזי נמצא כי קבלת שלוש מנות חיסון כנגד נגיף הקורונה מפחיתה התפתחות של מחלה קשה, אשפוזים בתמותה בקרב חולים מחלות ראומטלוגיות דלקתיות אוטואימוניות

מתחסן לקורונה במרפאת ה"כללית" בירושלים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

לאחרונה פורסמו בכתב העת Frontiers in Immunology ממצאיו של מחקר ישראלי גדול אשר בחן את המהלך של מחלת קוביד-19 בחולים עם מחלות ראומטלוגיות דלקתיות אוטואימוניות (AIIRD). החוקרים בחנו את תוצאי החולים בגלי המחלה השונים, את ההשפעה של יוזמות החיסונים ואת הפעילות של מחלות ה-AIIRD לאחר החלמה מקורונה.

לצורך ביצוע המחקר החוקרים השתמשו בנתוניהם של חולים אשר נכללו במאגר ייעודי של חולי AIIRD אשר אובחנו עם קורונה. מאגר זה כלל נתונים דמוגרפיים, סוג ה-AIIRD עם משך והיקף מעורבות המחלה,  תחלואה נלווית, תאריך אבחנת קוביד 19, מהלך קליני של מחלת הקוביד-19 ומועד ההתחסנות. אבחנת קוביד-19 נעשתה באמצעות בדיקת PCR.

במהלך שלושת גלי התחלואה הראשונים (1.3.2020-30.4.2021) נכללו במאגר 298 חולים. ל-64.9% הייתה קוביד-19 קלה ול-24.2% הייתה מחלה קשה. 53.3% מהחולים אושפזו ו-8.9% מתו. בגל הרביעי אשר התחיל שישה חודשים לאחר תחילת מבצע החיסונים כנגד קוביד-19 (ואשר אופיין במעורבות זן הדלתא) נכללו במאגר 110 חולים.

תוצאות המחקר הדגימו כי למרות מאפיינים דמוגרפיים וקליניים דומים של חולי הגל הרביעי לגלים הקודמים, שיעור נמוך יותר של חולים בגל הרביעי התייצגו עם תוצאים שליליים לעומת חולי הגלים הקודמים: 14.5% בלבד סבלו ממחלה קשה, 26.4% אושפזו ו-6.4% מתו. בנוסף נמצא כי תחלואה בקוביד 19 לא משפיעה על פעילות ה-AIIRD 1-3 חודשים לאחר החלמה.

החוקרים סיכמו כי ההתבטאות של קוביד-19 בחולים עם AIIRD פעילה ומעורבות סיסטמית, גיל מבוגר יותר ותחלואה נלווית, הנה קשה יותר והמחלה מובילה לתמותה מוגברת. קבלת שלוש מנות חיסון כנגד הנגיף במהלך הגל הרביעי הגנה מפני מחלה קשה, אשפוזים ותמותה.

מקור:

Front. Immunol., 13 March 2023 Sec. Autoimmune and Autoinflammatory Disorders : Autoimmune Disorders Volume 14 - 2023 | https://doi.org/10.3389/fimmu.2023.1064839

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות אוטואימוניות,  קורונה,  19-COVID,  חיסון לקורונה,  מחקרים ישראליים,  מאמר החודש
תגובות