• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מחקרים

גורמי הסיכון הנקשרים עם יתר לחץ דם ריאתי בחולי זאבת

מספר גורמים נקשרו עם סיכון מוגבר ליתר לחץ דם ריאתי בחולי SLE, וביניהם תפליט פריקרדיאלי, סרוסיטיס ותרומבוציטופניה. נתונים אלו עשויים לסייע בזיהוי מוקדם של חולים הנמצאים בסיכון

12.11.2023, 17:03

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'ACR open rheumatology', מטרת החוקרים הייתה לזהות את גורמי הסיכון הנקשרים עם התפתחות יתר לחץ דם ריאתי (PAH: pulmonary arterial hypertension) בקרב חולי זאבת אדמנתית מערכתית (SLE: systemic lupus erythematosus).

לצורך כך, החוקרים ערכו סקירה שיטתית במסדי הנתונים Embase,י Medline, Medline in progress, Wanfang, China National Knowledge Infrastructure, Ichushi Web, Kmbase ו-KoreaMed, במסגרתה אספו מחקרים המתמקדים במבוגרים המאובחנים עם PAH על רקע SLE. החוקרים ערכו סקר דלפי (Delphi survey) בהתבסס על ממצאי הסקירה, וזאת לצורך בניית קונצנזוס מומחים בנוגע לסוגיות הקשורות לביצוע סקר ל-PAH בחולי SLE. בנוסף, החוקרים בדקו את החשיבות ואת ההיתכנות ליישום הגורמים שזוהו בפרקטיקה הקלינית.

סקירתם של החוקרים העלתה 21 מחקרים המתאימים לסינתזת נתונים, אשר העלתה 16 גורמים שנקשרו עם סיכון מוגבר ל-SLE-PAH: תפליט פריקרדיאלי, סרוסיטיס, SLE ממושכת, דלקת פרקים, זאבת עורית חריפה ותת-חריפה, דפוס סקלרודרמה בקפילרוסקופיה של הציפורן (nailfold capillaroscopy), diffusion capacity of carbon monoxide (DLCO)י<70% מהחזוי, מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, תרומבוציטופניה, וכן שבעה גורמים סרולוגיים.

בנוסף, זוהו שישה גורמים אשר נקשרו עם ירידה בסיכון ל-SLE-PAH: פריחה מלארית/חריפה, הפרעה המטולוגית, הפרעה כלייתית, ציון גבוה יותר במדד Systemic Lupus Erythematosus Disease Activity Index, וכן שני גורמים סרולוגיים. מתוך אלו, משתתפי הפאנל הגיעו לקונצנזוס חזק או כללי של שישה גורמי סיכון (peak tricuspid regurgitation velocity בבדיקת אקו-לב>2.8 מילישניות, תפליט פריקרדיאלי, DLCO<70% מהחזוי, דפוס סקלרודרמה בקפילרוסקופיה של הציפורן, brain natriuretic peptide >50 ננוגרם/ליטר, ו- N-terminal pro-brain natriuretic peptide > 300 ננוגרם/ליטר). כמו כן, פאנל דלפי אישר את הצורך בכלי סקר לזיהוי חולי SLE הנמצאים בסיכון גבוה להתפתחות של PAH, ונעשה קונצנזוס בנוגע לחשיבות ו/או המעשיות במדידת הגורמים שזוהו.

החוקרים מסכמים כי גורמי הסיכון שזיהוי ניתנים לשימוש כסקר לצורך זיהוי חולי SLE בעלי סיכון גבוה להתפתחות של PAH, במטרה להקל על אבחון מוקדם. עוד מציינים החוקרים כי אבחנה מוקדמת של מצב זה עשויה לשפר את הפרוגנוזה ואת יכולת הניהול של החולים הללו.

מקור:

Atsumi, T., Bae, S.-C., Gu, H., Huang, W.-N., Li, M., Nikpour, M., Okada, M., Prior, D., Atanasov, P., Jiang, X., Wilson, L., Bloomfield, P., Wu, D.B.-c. and Makanji, Y. (2023), Risk Factors for Pulmonary Arterial Hypertension in Patients With Systemic Lupus Erythematosus: A Systematic Review and Expert Consensus. ACR Open Rheumatology. https://doi.org/10.1002/acr2.11611

נושאים קשורים:  מחקרים,  יתר לחץ דם ריאתי,  זאבת אדמנתית מערכתית,  SLE,  גורמי סיכון
תגובות