• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מחקרים

הרס הסחוס בחולי דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת

תוצאות מחקר זה מצביעות על תפקיד לתאי B שהם CD21−/low double-negative בפטוגנזה של דלקת מפרקים שגרונית (RA)

תאי B. אילוסטרציה

תאי B המבטאים רמות נמוכות או חסרות את הקולטן לתאי Bי(BCR) co-receptor CD21, CD21−/low B cells, נמצאו באסוציאציה עם מחלות אוטואימוניות כמו RA.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Arthritis and Research Therapy, החוקרים אפיינו את תת-הקבוצות של תאי  B שהם CD21+ ו- CD21−/low בחולי RA שאובחנו לאחרונה (eRA) וביקשו לבחון האם אחת מתת-הקבוצות של תאי B קשורה למצב נוגדנים עצמיים, פעילות מחלה ו/או הרס מפרקי.

במחקר זה גויסו שבעים ושישה חולי eRA ו-28 תורמים בריאים תואמי גיל ומין. היו מספר פרמטרים קליניים שהוערכו, כולל פעילות המחלה והרס מפרקים ברנטגן. החוקרים בחנו את תתי-הקבוצות של תאי B בדם היקפי (PB) ובנוזל סינוביאלי (SF) באמצעות ציטומטריית זרימה (flow cytometry).

תוצאות המחקר הדגימו כי שבהשוואה לתורמים בריאים, חולי eRA הציגו תדירות מוגברת של תאי B שהם CD21+ נאיביים בPB. בהסתכלות על תאי B זיכרון, לחולי eRA היתה שכיחות נמוכה יותר של תת-הקבוצות CD21+CD27+ ותת-הקבוצה CD21−/low CD27+IgD+. תת-קבוצת תאי B היחידה שנמצאה בקורלציה לגורמים קליניים הייתה אוכלוסיית התאים CD21−/low double-negative עם קורלציה לצמצום החלל המפרקי, כלומר הרס הסחוס. יתרה מכך, ב-SF של חולי RA, נמצא רמות גבוהות יותר של תאי B מסוג CD21−/low double-negative והיה ביטוי של receptor activator of the nuclear factor κB ligand (RANKL).

לסיכום, הרס סחוס בחולי eRA היה קשור לשיעור גדול יותר של תאי B שהם CD21−/low double-negative בPB והרחבה של אותה תת-קבוצה גם ב-SF עם ביטוי של RANLK.

מקור:

Thorarinsdottir, K., McGrath, S., Forslind, K. et al. Cartilage destruction in early rheumatoid arthritis patients correlates with CD21−/low double-negative B cells. Arthritis Res Ther 26, 23 (2024). https://doi.org/10.1186/s13075-024-03264-2

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  תאי B,  סחוס,  מפרקים
תגובות