• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מחקרים

חולים צעירים עם זאבת נוטים יותר לאשפוזים חוזרים

באפיון גורמי הסיכון לאשפוזים חוזרים בקרב חולי זאבת נמצא כי צעירים נוטים יותר לשוב לאשפוז תוך 30 יום מעת אשפוזם האחרון. יש מקום לשקול להתמקד בקבוצה זו על מנת להבין את הגורמים שיסייעו בהפחתת שיעורי החזרה לאשפוז

ממחקרים שנערכו לאחרונה עולה כי מבוגרים צעירים החולים בזאבת אדמנתית מערכתית (SLE: systemic lupus erythematosus) נוטים יותר לאשפוזים חוזרים תוך 30 יום משחרורם האחרון. ממצאים אלו קוראים לבנייה של אסטרטגיות מתאימות לקבוצת חולים זו במטרה להפחית את שיעור האשפוזים החוזרים.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Journal of Rheumatology', החוקרים ערכו ריבוד של הסיכון לאשפוזים חוזרים ל- 30 יום ואת הסיכון לתמותה בקרב חולי SLE מבוטחי Medicare. לצורך בנייה של אסטרטגיות עתידיות לצמצום שיעורי האשפוז, החוקרים קבעו את המנבאים לאשפוז חוזר לפי קבוצות גיל.

החוקרים אספו מדגם ארצי של 20% ממבוטחי Medicare משנת 2014 לצורך הערכת שיעורי האשפוז והסיכון לאשפוז חוזר או תמותה תוך 30 יום מעת השחרור. כמו כן, נעשה פילוח של המטופלים לפי גיל –  צעירים (גילאי 18-35), גיל העמידה (בגילאי 36-64) ומבוגרים (בני 65 ומעלה), וכן לפי תחלואה ב-SLE. החוקרים השתמשו במודלים של Generalized Estimating Equations מרובי משתנים על מנת לנבא את שיעור האשפוזים החוזרים בקרב חולי SLE לפי קבוצת גיל, תוך שימוש בגורמים הקשורים לבתי החולים, גורמים גיאוגרפיים, וגורמים הקשורים למטופלים עצמם.

מתוך בסך הכל 1.39 מיליון אשפוזים של מבוטחי Medicare,י10,868 אשפוזים היו של חולי SLE. חולי SLE מבוגרים צעירים שאושפזו בתקופה זו התאפיינו עם מגוון גדול יותר מבחינה אתנית, חיו באזורים מוחלשים יותר, וסבלו יותר מתחלואה נלוות בהשוואה למבוטחים מבוגרים יותר, עם וללא אבחנה של SLE. כמו כן, שיעור האשפוזים החוזרים ל- 30 יום עמד על 36% בקרב מבוטחים צעירים יותר חולי SLE – שיעור גבוה יותר ב-40% בהשוואה לאותה קבוצת גיל ללא SLE, ושיעור גבוה יותר ב- 85% בהשוואה למבוטחים מבוגרים יותר חולי SLE.

עוד עולה מתוצאות המחקר כי משך שהייה ארוך יותר באשפוז וציון גבוה יותר במדד הסיכון לתחלואה נלווית הגדילו את הסיכויים לאשפוז חוזר בכל קבוצות הגיל, בעוד שמנבאים של מצבים נלווים ספציפיים והשפעתם השתנו בין הקבוצות השונות. החוקרים מציינים כי למודלים שערכו, אשר שילבו חסרונות מבחינה סוציו-אקונומית ברמת השכונה, היה ערך ניבוי בינוני עד טוב (C statistics 0.67-0.77). מודלים אלו מראים ביצועים טובים יותר לעומת מודלים של נתונים מנהליים ללא התחשבות בגורמים חברתיים מקיפים.

לסיכום, מבוגרים צעירים חולי SLE ומבוטחי Medicare נמצאו כבעלי סיכון גבוה מאוד לאשפוזים חוזרים תוך 30 יום משחרורם, אשר עומד על 36%. התחשבות בגורמים סוציו-אקונומיים ובתחלואה נלוות הובילה לניבוי טוב יותר של הסיכון לאשפוז חוזר, במיוחד בקרב מבוגרים צעירים. החוקרים מוסיפים כי במסגרת תוכניות במטרה לצמצם את שיעור האשפוזים החוזרים יש להתמקד במבוטחי Medicare צעירים חולי SLE ובעלי תחלואה נלוות, הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לכך.

מקור:

Age-Stratified 30-day Rehospitalization and Mortality and Predictors of Rehospitalization Among Patients With Systemic Lupus Erythematosus: A Medicare Cohort Study. Maria Schletzbaum, Amy J. Kind, Yi Chen, Brad C. Astor, Stacy P. Ardoin, Andrea Gilmore-Bykovskyi, Ann M. Sheehy, Farah A. Kaiksow, W. Ryan Powell, Christie M. Bartels. The Journal of Rheumatology Mar 2023, 50 (3) 359-367; DOI: 10.3899/jrheum.220025

נושאים קשורים:  מחקרים,  אשפוז חוזר,  זאבת,  גורמי סיכון,  מצב סוציואקונומי
תגובות